Over Praktijk Vind Jezelf » Grip op loslaten

Grip op loslaten

Loslaten is transformeren van binnenuit

Loslaten is bewustwording

Loslaten is jezelf  herprogrammeren, resetten

Het loslaten van de gedachten over een bepaalde situatie

Het loslaten van een last die je met je meedraagt

Zodat je jezelf bevrijdt, weer vrij voelt

Leer Jezelf weer Onbezonnen zijn

de LoZ methode

 

De vraag is: Hoe doe ik dat, loslaten?

Hoe laat je nu datgene los wat zoveel pijn doet, frustratie geeft, je boos heeft gemaakt? Hoe laat je iemand los die je heel erg dierbaar was en er er niet meer is?

Hoe laat je je angst los? Hoe laat je de last los die je met je meedraagt? Hoe laat je dat gepieker erover los, dat je helemaal gek maakt, dat je niet meer toekomt aan een fijn leven, het leven tot een hel is geworden?

Invloed vanuit je jeugd

Voordat ik hier antwoord op geef, neem ik jullie eerst mee terug in gedachte naar je jongste jeugd. Hoe heb je die beleefd, ervaren? Was het liefdevol, kreeg je voldoende aandacht, erkenning, begrip?Werd je positief gestimuleerd in alles? Of werd je aan je lot overgelaten? Ben je afgestaan, geslagen, niet gestimuleerd, geen erkenning gekregen, niet verteld hoe trots ze op je waren?

Je ervaringen die je in je jongste jeugd opdoet, zijn bepalend voor de rest van je leven. En ook of je moeite hebt met loslaten ja of nee. Krachtige mensen, die eigenwaarde hebben, geleerd hebben dat ze meetellen in deze wereld, erkenning hebben meegekregen in hun jeugd, zullen eerder tot acceptatie overgaan, dan mensen die een minder fijne jeugd hebben meegemaakt en angstig zijn. De voedingsbodem ligt in je jongste jeugd en zo'n 40% van de volwassenen worstelen met niet kunnen loslaten van iets. Tijdens je jongste jeugd meet je jezelf een bepaald gedrag aan. Dit gedrag vormt zich door jezelf, hoe jij bent als persoon en uiteraard ook door je omgeving, de spiegel die je wordt voorgehouden.

Kind zijn, is onbezonnen (kunnen) zijn. Als kind heb je nog geen zorgen, het leven is zorgeloos.

We hebben allemaal nog het kind in ons. Dit kind heeft twee kanten. Enerzijds het vrolijke, spontane, onbezonnen, speelse kind, anderzijds het angstige kind. Loslaten is eigenlijk weer het oproepen van het vrolijke, spontane, speelse kind in jou. Die is er ook, net zo goed als het angstige kind er is. Zodra je het angstige kind de overhand laat nemen, houd je vast. Laat je niet los. Zodra je het onbezonnen kind in je naar boven haalt, laat je los. 

We willen loslaten, omdat we last hebben van iets. We laten pas echt iets los, als we aan het einde van ons latijn zijn 

De last die we meedragen en maar met moeite kunnen loslaten, is voor iedereen verschillend. De last kan zijn: frustraties, ergernissen, boosheid, emotionele pijn, verlies van een dierbare, angst, teleurstellingen, dat het leven toch niet geworden is wat je er van had verwacht.  

Loslaten kan alleen als je je bewust bent van je eigen gedrag 

Loslaten wat is dat?

Je hebt iets in je hand en dat laat je vallen, dat is een duidelijke vorm van loslaten. Dat is zichtbaar, je laat het daadwerkelijk los.

Datgene wat is gevallen, ligt in scherven op de grond. Je kijkt er naar en je ervaart bij jezelf bepaalde emoties.

Dit kunnen emoties zijn als boosheid, gefrustreerd, verdriet of misschien opluchting. 

Echter het is gebeurd, je kan het niet meer terugdraaien. Nu kun je twee dingen doen:

  1. Je accepteert dat het is gevallen, dat het kapot is. 
  2. Je accepteert het niet, je blijft hangen in de emoties die je voelt, omdat er iets is gevallen. 

Kies je voor optie één, accepteren en je bewust zijn dat je er niets meer aan kunt doen, dan laat je los.

Kies je voor optie twee, het er in blijven hangen en de emoties die het naar boven roept, blijft voelen, dan laat je niet los.

Op het moment dat je in de emoties blijft hangen en het gebeuren niet accepteert, laat je niet los en start je in je hoofd een conversatie met jezelf. Deze conversatie met jezelf veroorzaakt altijd een innerlijk conflict met jezelf. We noemen deze conversatie met jezelf ook wel piekeren. Zodra je gaat piekeren over iets, leef je niet meer vanuit je gevoel, maar vanuit je hoofd. Zodra je uit je hoofd gaat leven, laat je niet los en blijf je de emoties voelen die er mee gepaard gaan.  

Datgene waar je in je hoofd mee bezig bent, je eigen gedachten en de emoties die er mee samenhangen, kunnen je aardig in je greep houden. Zodanig dat je jezelf er door ziek kunt maken en allerlei lichamelijke kwalen kunnen ontstaan.

 

Loslaten is het stoppen van het piekeren

Het loslaten van de gedachten over een bepaalde situatie, je overgeven aan

Accepteren van datgene wat is

Bewust zijn dat je niets kunt doen aan de situatie en je door er over te piekeren, het niet oplost

Door in te zien dat piekeren erover

Je jezelf alleen maar kwijtraakt

Loslaten is het loslaten van de last

Die jij meedraagt op je schouders

 

Door los te laten bevrijd je jezelf van de last die je meedraagt. Gaat je energie weer stromen. Kun je positieve gedachten weer toelaten. Door los te laten, voel je weer dat je leeft.

Hoe laat je los?

Door je bewust te zijn dat er niets is om vast te houden. Je te realiseren dat het enige wat je bezit, jezelf is verder alles onzeker is in het leven. Dan kun je beter omgaan met veranderingen in je leven, of met verlies. Ben je je niet bewust, van de betekenis van dat ene zinnetje, zul je heel veel moeite hebben met loslaten. 

Ben je je niet bewust dat het leven alleen onzekerheden kent, dan ga je datgene wat wegvalt, vasthouden. Heeft je in je greep. Door je bewust te zijn dat het leven alleen maar onzekerheden kent en jij moet zorgen voor een balans in al die onzekerheden, wordt loslaten makkelijker.

Kunnen loslaten valt en staat dus met Bewust-Zijn. Je bewust zijn dat Jij het zelf bent die zich vastklampt aan het oude en dus ook jij degene bent die de pijn en het verdriet vasthoudt.

Kijk, datgene wat is gebeurd, heb je niet om gevraagd, het is je overkomen. En natuurlijk levert dit verdriet en pijn op. Maar zodra Jij onder ogen gaat zien dat Jij zelf degene bent die zicht vastklampt aan het oude en dus ook de pijn en het verdriet vasthoudt, kun je gaan loslaten. Loslaten is accepteren dat het oude er niet meer is en openstaan voor de verandering die zich aanbiedt.

Zodra je bereid bent te accepteren dat het leven niet bij het oude zal blijven, ben je bereid los te laten. Zodra je bereid bent tot verandering, krijg je grip op jezelf en grip op loslaten en laat je de liefde weer toe, voor jezelf en de ander.

Diegenen die het meeste moeite hebben met loslaten, zullen niet eerder iets loslaten, bereid zijn tot verandering, dan dat ze met zichzelf het dieptepunt hebben bereikt. Het dieptepunt kent zoveel pijn, dat lager zakken met jezelf niet meer kan. Het lijf en geest voelt zo enorm veel pijn, dat loslaten nog de enige optie is.  Dat je bereid bent tot overgave. Dat je bereid bent van Jezelf te houden. Het is dus beter je in een eerder stadium bewust te zijn van wat je jezelf aandoet, anders is het innerlijk conflict wel heel erg zwaar.

 

Loslaten is Eigenliefde gaan ervaren, gaan voelen

We hebben geen controle over ons leven

Wel hebben we controle hoe of we omgaan met het wegvallen van

(schijn)zekerheden in ons leven 

Pas de LOZ methode toe om los te laten

Leer los te laten door de LoZ methode toe te passen. Dan krijg je weer grip op het leven, stop je met piekeren en malen. Niet kunnen loslaten, komt, omdat je wilt vasthouden aan het 'oude vertrouwde'  wat er niet meer is. Krijg weer grip op Jezelf & je leven.

LoZ staat voor:

LoZ: Leer Onbezorgd Zijn

LoZ: leer Onbezonnen Zijn

LoZ: Leer Overvloed te Zien

LoZ: Leer Onbevangen Zijn

De simpele Stappen om Grip op Loslaten te krijgen

Stap 1. Bewustwording

Je wordt je bewust van je eigen gedrag en vaak gebeurt dat na een nare ervaring die je niet kunt loslaten. Je ziet, voelt, ervaart wat het niet loslaten van de last met je doet. Welke gevolgen het heeft: pijn, ziek worden, vermoeidheid, verdriet dat maar niet over gaat. Op een gegeven moment, kun je niet meer, je wilt dat het stopt, je wilt weer rust, weg met al die gedachten die je ziek maken, vermoeid, uitgeput voelen. Bewustwording is inzicht krijgen in je eigen handelen, je eigen gedrag.

  

Stap 2. Gedrag veranderen

Zodra je je bewust wordt van je eigen gedrag, kun je de verandering in gang zetten.  Dat inzicht heb je nu. Gedrag veranderen gaat niet van de ene op de andere dag. Dat heeft tijd nodig. Veel tijd en ook heel veel oefenen, oefenen, oefenen. Waarom is dit zo zwaar en heeft het zoveel tijd nodig? Omdat eenmaal aangeleerd gedrag heel moeilijk te veranderen is. Je moet dus echt veel doorzettingsvermogen hebben en tonen. 

Het veranderen van je gedrag is een hele zware opgave, want datgene wat je hebt aangeleerd als gedrag in je jongste jeugd is niet zomaar te wijzigen. Daar is inzet voor nodig, lef, kracht, doorzettingsvermogen, durf. En toch is het de enige weg.

 

Stap 3. Inzicht wordt uitzicht

Je bent je bewust geworden van je eigen gedrag, dat inzicht heb je nu en je wilt je gedrag veranderen, alleen hoe doe je dat nu, want alleen met het hebben van inzicht ben je er nog niet. Nu komt het er op aan dat je de verandering daadwerkelijk in gang gaat zetten. Dit doe je door vanuit Inzicht naar Uitzicht te gaan.

Bepaal voor jezelf waar je wilt zijn. Waar Jij wilt staan. Hoe Jij je wilt voelen, wat jou gelukkig maakt, waar Jij energie van krijgt. Formuleer je Uitzicht heel duidelijk voor jezelf en schrijf het op. Dat wordt je goal, dat is je Uitzicht. De weg er naartoe die weet je nog niet, hoe of je die gaat bewandelen, maar die laat je gewoon nog even los. Je weet wat je Uitzicht is, daar wil je komen. 

Stap 4. Stappenplan opstellen om bij Uitzicht te komen 

Stap 5. Toepassen in het dagelijks leven