Wees Jezelf » Blogs » Burn out voorkomen. Hoe pak je dat aan?

Burn out voorkomen. Hoe pak je dat aan?

Gepubliceerd op 3 januari 2020 om 11:13

Een ingeburgerd begrip, burn out.

Zo langzamerhand weet iedereen wat het betekent. Het is een ziekte waardoor je niet meer vooruit komt. Uitgeblust op de bank zit. Jou niet gezien, je kijkt wel beter uit. Burn out voorkomen. Hoe pak je dat aan?

Wat is een burn out

Het is het Engelse woord voor opgebrand zijn. Langere tijd geeft je werk je geen voldoening meer. Daar kunnen heel veel redenen voor zijn. De hoofdreden is stress, een overspanning van je eigen kunnen. De einduitkomst is, opgebrand, energie uit je lijf verdwenen. Je hebt lange tijd last van werkstress, die zijn tol begint te eisen. De burn out is inmiddels opgenomen in de lijst van erkende ziektes. Een burn out is dus werkgerelateerd en niet gerelateerd aan privé omstandigheden. Opgebrand zijn door een scheiding, verlies van een dierbare, ziekte in de familie, altijd klaarstaan voor anderen, is geen burn out.

Hoe ontstaat een burn out

Door langdurige overspanning, het te veel van jezelf vergen, door de druk die het werk met zich meebrengt, ontstaat een burn out. Tijdens de rit naar de burn out heb je last van zowel lichamelijke als psychische klachten. Deze klachten zijn een voorbode dat je afstevent op een burn out. Hierbij moet je denken aan:

  • Vermoeid je bed uitkomen
  • Wakker liggen
  • Onvoldoende nachtrust
  • Veel piekeren
  • Pijn in je rug, nek
  • Vaak last van hoofdpijn
  • Chagrijnig zijn
  • Kort lontje
  • Afspraken afzeggen

Je energiereserve ben je aan het aanspreken gegaan en dat uit zich in bovenstaande symptomen. Een weekend bijslapen helpt niet meer. Elke dag sleep je je voort en hoop je op beter tijden.  De druk is te hoog en daardoor ontstaat de overspanning. Ieder mens ervaart in zijn leven af en toe een overspanning. Logisch, we maken van alles mee en daardoor kunnen we uit balans geraken. Als je daarna de tijd neemt de balans weer te krijgen, is er niets aan de hand. Bij een burn out lukt het niet meer de balans te vinden. We kunnen niet meer stilstaan, tijd voor onszelf nemen. Het lijkt wel of onze motor op hol is geslagen. We hebben als plicht goed voor onszelf te zorgen, soms lukt dat niet. Zeker niet als je niet hebt geleerd, jezelf ook belangrijk te mogen vinden. Een burn out ligt dan al snel op de loer.

Een burn out vookomen

Nu je weet hoe een burn out ontstaat, weet je zelf nu ook hoe je een burn out kunt voorkomen. Was het maar zo makkelijk. Een burn out voorkomen. Hoe pak je dat aan? 

  1. Leer jezelf kennen
  2. Luister naar signalen die je lijf afgeeft
  3. Laat je gevoel je graadmeter zijn
  4. Handel naar wat je gevoel je ingeeft
  5. Houd meer rekening met jezelf
  6. Word egoIKtisch
  7. Spreek Hart praat

Dit zijn de stappen die nodig zijn om een burn out voor te zijn. Allemaal stappen die met jezelf te maken hebben. Want als je jezelf leert kennen, weet je wat voor jou een grens is. Daarvoor zul je moeten leren naar je gevoel te luisteren. Dat geeft aan, dit voelt wel of niet goed. Doe het wel of doe het niet. Daar naar gaan handelen, zorgt er voor dat je een burn out gaat voorkomen. Zo houd je als vanzelf meer rekening met jezelf. 

Burn out voorkomen. Hoe pak je dat aan? Je niet meer alleen te focussen op wat anderen voelen en daarnaar handelen. Dan houd je te veel rekening met een ander. Door te gaan voelen wat jij zelf nodig hebt en daar naar gaan handelen. Hulp nodig om een burn out te voorkomen? Plan een (online) consult in. 


 »